Основні правила поведінки під час подорожі в лісі

/Files/images/nr2012-2013/tijden_bezpeki_jittdyalnost/v lesu mini.png

Мета: ознайомити дітей з основними правилами безпечної поведінки в лісі, розповісти, чого не слід робити в лісі; розповісти про небезпеку від комах, кліщів, змій, що слід робити при укусах комах, що слід робити для захисту від кліщів та при їх укусах, що слід робити при укусах змій; разом з дітьми виготовити стінну газету «Правила поведінки в лісі»; розвивати та збагачувати словниковий запас учнів; виховувати берехливе ставлення до лісі, всього живого.

Обладнання: великий кольоровий аркуш паперу (А2) – основа газети, набори карток, надписи: «знавці природи», «захисники лісу», «екологи», «експерти».

ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності

- Послухайте і відгадайте загадки:

1. Зимою чорне, весною й літом зелене, а восени жовте. (Ліс.)

2. В якім лісі немає листя? (У сосновім бору.)

3. В них багато є роботи

Хоч стоять вони весь час.

Від дощу чи від спекоти

Захистять, врятують нас.

Не лягають спать ніколи,

На ногах вони одвік.

Не бояться плину рік,

Ні завій, ні вітру реву.

Хто ж вони такі?.. (Дерева.)

4. На якому дереві листя не росте? (На сухому.)

5. Хто з вас. діти, нас не знає?

Ми у лісі проживаєм,

Дзвоном сонце зустрічаєм,

Маєм гарні сині очки,

Називаємось... (дзвіночки.)

6. В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився.

Може, б з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав. (Гриб.)

7. Сидить дід у траві, голова у нього в крові. (Мухомор.)

8. Росте вона в лісочку,

Має червону сорочку,

Хто йде, той поклониться. (Суниця.)

9.Відгадайте, дітки,

Хто має носик-долото?

Ним комах з нори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. (Дятел.)

10. Хто гнізда свого не має,

Яйця іншим підкидає,

Та у лісі, в холодку,

Все кує: „Ку-ку! Ку-ку!” (Зозуля.)

11. Живе в лісі, ухкає, як розбійник;

Люди її бояться, а вона – людей. (Сова.)

12. Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,

Як батіг довге, але зовсім не б’ється,

Людини боїться, молоко вживає:

В лісі їх багато, – мабуть кожен знає. (Вуж.)

13. За лісом – королісом каша кипить. (Мурашник.)

14. Ой, яка ж вона гарненька,

Пишнохвоста і руденька,

Не звірятко – просто диво,

Невгамовне, пустотливе!

Вгору – вниз, на гілку з гілки...

Хто ж це буде, діти?.. (Білка.)

15. Хто на собі ліс носить.(Їжак.)

16. В темнім лісі проживає

Довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться.

Як зовуть її?.. (Лисиця.)

17. Буркотливий, вайлуватий

Ходить лісом дід лохматий,

Одягнувся в кожушину, мед шукає і ожину.

Літом любить полювати,

А зимою – в лігві спати.

Як зачує він весну –

Покидається від сну. (Ведмідь.)

18. Хто на голові ліс носить? (Олень.)

19. Боюсь я вовка і лисиці,

Боюсь мисливської рушниці.

Тому від страху перед ними

Я сплю з відкритими очима. (Зайчик.)

20. В шубі літом, а взимку роздітий. (Ліс) 21. Літом зелений, квітучий, співучий. Іноді він загадковий і дивний. Стане у пору осінню чарівний. (Ліс)

22. Що за гостя в нас така: І зелена, і струнка? Сяє зірка угорі, На гіллі скрізь ліхтарі І ростуть на ній не шишки, А цукерки та горішки? (Ялинка)

III. Повідомлення теми і мети виховної години

- Ви вже, мабуть, здогадалися, що сьогодні будемо говорити про ліс та про правила поведінки під час подорожі в лісі.

IV. Правила безпечної поведінки в лісі

Пам'ятайте: відпочиваючи в лісі, на луках, біля озера, річки, не завдавайте природі шкоди, не порушуйте рівноваги, взаємозв'язків у ній. Осінь - сприятливий період для відпочинку на природі, прогулянок до лісу. Та, навіть якщо ви добре знаєте місцевість, куди направляєтесь, не треба нехтувати правилами безпеки на природі. Ретельно подбайте про підготовку до прогулянки в ліс. - Повідомте про те, куди ви збираєтеся. Якщо поблизу нікого немає - залишіть записку з повідомленням (дата, час відправлення, кількість людей, які відправляються разом з вами, напрямок руху й приблизний час повернення). - Візьміть собі за правило - перед подорожжю або походом у ліс, переглянути карту або хоча б намалювати від руки план місцевості й запам'ятати орієнтири. - Надягніть зручний одяг і взуття, що відповідає місцевості й погоднім умовам. Потрібно пам'ятати - погодні умови можуть змінюватися дуже швидко. - Одягайтесь у яскравий кольоровий одяг – він буде більш помітним у випадку вашого пошуку. - Переконаєтеся, що все ваше спорядження у відмінному робочому стані. Якщо ви сумніваєтеся брати ту або іншу річ, пам’ятайте - зайвий вантаж буде вам заважати. - Намет і вогнище — неодмінна особливість колективного відпочинку в лісі, біля річки. Щоб не ламати гілки дерев, необхідно придбати металеві кілочки і триніг для казана. Розбиваються намет лише з дозволу лісника чи єгеря, які підкажуть найзручніші місця. Самі ви повинні дбати про те, щоб не завдати шкоди природі, не потривожити диких тварин і птахів. - Бувають випадки, коли туристи й відпочиваючі знаходять у лісі пташеня, що випало з гнізда, щойно народжених зайчат, козуленят, підбирають їх і потім намагаються утримувати вдома. Та ще й пишаються (іноді пишуть у газеті): ми, мовляв, зробили для природи добре діло, врятували дику тварину. А насправді від такого діла — тільки збиток природі. Зустрівши в лісі заблукале, кволе чи хворе звіреня або пташеня, не підбирайте його, бо можна занести в селище чи місто заразну хворобу, а повідомте про це місцевого єгеря, лісника, працівника ветеринарної служби. - Не дозволяється брати в руки пташині яйця, пташенят, звірят: людський запах відлякує дорослих диких тварин, позбавляє малят материнства, вони стають легкою здобиччю хижаків і браконьєрів. Побачивши в лісі чи на луках птаха, зайця, лося, косулю чи іншого звіра, ви добре зробите, якщо дозволите їм жити своїм природним життям. - Не рекомендується розбивати намет на стрімких схилах берегів озер і річок, тому що берег може обвалитися. Любитель вогнища повинен пам'ятати, що влітку і ранньої весни особливо небезпечні лісові й польові пожежі. Розводити вогнища можна лише там, де дозволять єгер, лісник. Користуйтеся вогнищами типу «колодязь», «намет», «зірочка» і обов'язково обкопуйте їх канавкою. Найкращі дрова — соснові, ялинкові: вони горять, рівно, повільно, дають якнайменше іскор. Рубати дерева і ламати гілки заборонено, можна користуватися тільки сушняком. Розвівши вогнище, подивіться, куди летять іскри, знешкодьте їх, а оточуючий ґрунт (на 8-10 м) полийте водою. - Забираючись додому, погасіть тліючі головешки, закопайте сміття (целофан, скляний посуд заберіть із собою, адже він не розкладається в ґрунті). Хай на місці вашого відпочинку буде чисто — завтра сюди прийдуть інші. - Під час відпочинку в лісі для багатьох улюблене заняття — збирання грибів. Зрізуйте їх обережно, щоб не пошкодити грибницю, не руйнуйте мохового килима. Правильна поведінка у лісі забезпечить вам безтурботний відпочинок: 1. Якщо ти ідеш у ліс із друзями, подавайте одне одному сигнали, щоб не загубитися: перегукуйтесь, плескайте у долоні. 2. Намагайся запам'ятовувати свій шлях або роби для себе помітки. 3. Тримайся подалі від диких тварин, особливо від їхніх дитинчат — поруч із ними обов'язково будуть дорослі тварини. Небезпечним може виявитися не лише вовк або дикий кабан, але й олень, лось, лисиця. 4. Уважно дивись під ноги, обдивляйся впалі дерева та колоди перед тим як сісти відпочити — там можуть бути змії. Якщо тебе або товариша вкусить змія, зразу ж видави з ранки краплю крові з отрутою і висмоктуй кров із ранки впродовж півгодини, весь час спльовуючи (але це можна робити, коли у роті немає поранень). Потім щільно перев'яжи руку чи ногу вище за місце укусу, але так, щоб вона не заніміла. І негайно до лікарні. 5. Якщо ти заблукав: — пригадай останню прикмету, на яку ти звернув увагу (повалене дерево, зламана гілка) і спробуй знайти до неї дорогу; — прислухайся — можливо, твої друзі або батьки зовсім поруч; — пам'ятай: мурашники завжди розташовуються з південного боку дерева, пенька або куща; а моху найбільше з північного боку. Але щоб скористатися цими прикметами, треба звернути увагу, у якому напрямі ти йшов із самого початку. Якщо орієнтирів немає, залізьте на найвище дерево - погляд з висоти допомагає краще зорієнтуватися. Пам'ятайте! Діти не будуть покарані за те, що заблукали. Були випадки, коли діти ховалися від шукачів через те, що боялися бути покараними. Необхідно кричати на шуми, що лякають їх. Якщо це звірі, вони злякаються та підуть геть. Це також допоможе швидше знайти їх тим, хто буде їх шукати. Чого не слід робити:
  • пити воду з річок та озер. Найбільш надійні джерела води - струмки. Поблизу місць, де ви побачите мертвих рибу чи тварин, взагалі не можна навіть мити руки;
  • затримуватися біля поламаних дерев. Вони спираються одне на одне і можуть впасти, особливо під час вітру;
  • ходити біля боліт. Болотною водою також не можна користуватися. Поблизу болота, як правило, водиться багато гадюк;
  • контактувати із дикими тваринами. У людей і тварин ( олень, лисиця) близько 150 спільних хвороб. Тварини нападають на людину, якщо вони поранені, перелякані несподіванкою або захищають своє потомство. При явно агресивному поводженні тварин можна використовувати як засіб захисту вогонь або стукати палицею об дерево.
  • залишати їжу у вашому наметі або поряд з місцем вашого відпочинку;
  • ховатися під високими деревами та залишатися на галявині під час зливи з блискавкою, бо блискавка може вдарити у найвище місце.
Небезпека від комах, кліщів, змій. Загрозу для здоров’я дітей, особливо для тих, хто потерпає від алергії, становлять оси (шершень, звичайна оса) і бджоли, змії, кліщі. При їх укусах під шкіру вприскується отрута, від якої може виникнути місцева або загальна реакція. Ступінь отруєння після укусів бджіл залежить від кількості одночасних укусів, місця ураження та індивідуальної реакції організму до бджолиної отрути. Найнебезпечнішими є укуси ротової порожнини. Місцева реакція добре відома кожному, кого хоч раз ужалила бджола або оса: сильний біль, сверблячка і печіння, почервоніння і набряк. Що слід робити ( при укусах комах):
  • видалити по можливості жало разом з отруйним мішечком, підчепивши нігтем, пінцетом, голкою;
  • промити ранку етиловим чи нашатирним спиртом;
  • прикласти до цього місця шматочок цукру, що сприяє витяганню отрути з ранки і перешкоджає розвитку набряку або льоду для зменшення болю;
  • дати випити міцного і солодкого чаю.
Кліщі. Ці приставучі і кусючі носії кліщового енцефаліту найбільш активні у весняно-літній період. Для попередження цього захворювання при лісових прогулянках, зборів ягід, грибів, необхідно дотримуватись найпростіших запобіжних правил. Що слід робити ( для захисту):
  • одяг повинен надійно закривати тіло.
  • штани – заправлені у шкарпетки, на ногах – чоботи або щільно зав‘язані черевики.
  • куртку наглухо закривають і заправляють у штани, обшлаги повинні щільно облягати кисті рук.
  • комір і манжети можна змастити камфорною олією.
  • вуха і волосся потрібно закрити косинкою або беретом.
  • можна застосовувати засоби відлякування комах, так звані репеленти.
Після повернення з лісу необхідно уважно оглянути одяг і тіло. Особливо уважно потрібно оглянути голову, шию, відкриті ділянки шкіри. Кліщі, які присмоктались, мають вигляд малопомітних чорних плямок, їх важко відрізнити від природних утворень на шкірі. Що слід робити ( при укусах кліщів):
  • кліщів, що присмокталися, треба видалити( для того шкіру навколо кліща змащують ефіром, бензином, після цього паразит виходить самостійно);
  • ранку потрібно змазати розчином йоду;
  • вилучених кліщів спалити;
  • якщо при видаленні кліща голівка його відірвалась і залишилась в товщі шкіри, потрібно звернутися в медичну установу для видалення голівки та введення гамма-глобіну і подальшого спостереження протягом трьох тижнів.
Що слід робити ( при укусах змій):
  • слід створити всі умови для негайного введення сироватки;
  • забезпечити потерпілому нерухомість, оскільки надмірні рухи сприяють швидкому проникненню отрути в кров;
  • звільнити кінцівки від взуття, шкарпеток, браслетів для попередження набряків;
  • не перетягувати гумовим джгутом кінцівку вище місця укусу, бо це може призвести до порушення обміну речовин в ураженій ділянці;
  • не надрізати краї рани, не відсмоктувати з неї кров, бо через пошкодження слизової оболонки ротової порожнини отрута може швидко потрапити у кров;
  • дати випити значну кількість рідини (води, кави, чаю).
V. Закріплення вивченого Діти, ми з вами ознайомилися з основними правилами поведінки в лісі. Зараз ми з вами станемо «знавцями природи», «захисниками лісу», «екологами» та «експертами». Складемо маршрут подорожі, визначимо, що можна робити в лісі, чого не можна, створимо власні знаки поведінки в лісі. Отже, починаємо! (діти по черзі вдягають на голові надписи «знавці природи», «захисники лісу», «екологи», «експерти», створюють плакат «Правила поведінки в лісі», де за допомогою карток відмічають маршрут подорожі, пам’ятку поведінки в лісі, «будь природі другом», «небезпека в лісі», «небезпека пожежі», «не завдавай природі шкоди», «знаки поведінки людини в природі» - ДОДАТКИ) VI. Підсумок виховної години Бесіда: - Про що розмовляли сьогодні на виховній годині? - Які правила поведінки ви запм’ятали? - Що можна робити в лісі? - Що заборонено робити в лісі? - Яка небезпека може очікувати дітей в лісі? - Чи сподобалась вам виховна година? - Що найбільше запам’яталося? - Що сподобалося?
Кiлькiсть переглядiв: 7484