Аналіз виховної роботи в школі
за 2012/2013 навчальний рік

Виховний процес у 2012/2013 навчальному році планувався і здійснювався за Програмою для учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України «Основні орієнтири виховання», наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243 «Про основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».

Протягом 2012/2013 навчального року педколектив працював над проблемним питанням «Нові технології виховання – основний чинник стабільного процесу формування і прийняття учнями гуманістичних цінностей та зразків громадянської поведінки».

Шляхи досягнення цієї мети були спрямовані на виховання учнів у контексті громадянської і загальнолюдської культури, охоплювали весь навчально-виховний процес, ґрунтувалися на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднувало інтереси особистості, суспільства і держави.

Протягом року питання виховної роботи розглядалися на нарадах при директорові: «Аналіз зайнятості учнів в позаурочний час» (участь в роботі гуртків, секцій) (15.09.2012 №8); «Про організацію учнівського самоврядування» (31.08.2012 №7); «Про стан гурткової роботи» (22.12.2012 №11) «Аналіз стану виховної роботи» (22.12.2012 №11, 21.05.2013 №6); на педраді «Звіт про стан виховної роботи у 2011/2012 навчальному році та завдання на 2012/2013 навчальний рік» (31.08.2012 №5), «Роль класного керівника у формуванні правової грамотності учнів і формування здорового способу життя» (03.02.2013 №1), на батьківських зборах «Мистецтво виховання дітей у сім’ї» та «Спільна діяльність школи та родини щодо формування в учнів потреби у самоосвіті, інтелектуальному саморозвитку, духовному та фізичному самовдосконаленні»; на засіданнях МО класних керівників: «Методи превентивного виховання», «Вивчення особистості й міжособистісних стосунків учнів», «Співпраця школи і сім’ї – запорука успішного розвитку особистості школяра», «Проектні технології у виховній роботі», «Формування ціннісної системи людини як регулятор її вчинків і поведінки».

Аналіз відвіданих уроків та виховних заходів показав, що виховна робота проводиться на належному рівні, використовуються елементи сучасних технологій виховання учнів.

1. Виховна робота

З метою формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави проведено:

- у жовтні проведено Тиждень Памʼяті до річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників;

- заходи до Дня Збройних Сил України пройшли у грудні 2012 року;

- січень 2013 року – заходи до Дня Соборності України;

- лютий 2013 року – конкурси «Нумо, хлопці!», уроки мужності, зустрічі з ветеранами, конкурси-огляди строю та пісні до Дня захисника Вітчизни;

- лютий 2013 року – Місячник правових знань;

- 15.02.2013 – заходи до річниці виводу військ з Афганістану;

- 21.02.2013 року – заходи до Міжнародного дня рідної мови;

- 06.03-07.03.2013 року – Шевченківські свята;

- 12.04. 2013 року – заходи до Дня космонавтики;

- 24.04.2013 року – заходи до 27-ї річниці аварії на ЧАЕС, серед яких участь школярів у міському конкурсі «Мій біль – Чорнобиль»;

- 9 травня 2013 року – військово-патріотичне свято в парку ім. Горького;

- заходи в рамках всеукраїнської акції «Пам’ятати. Відродити. Зберегти»;

- заходи до 125річниця з дня народження видатного письменника і педагога А.С.Макаренка.

Крім того, учні взяли участь у конкурсі проектів «Харків – місто моєї мрії», в міському конкурсі учнівської творчості «Мій родовід», обласній акції «Слобожанські дзвони Перемоги».

З метою формування ціннісного ставлення до людей проведено:

- у жовтні 2012 проведено святковий концерт для мешканців мікрорайону школи до Дня людей похилого віку;

- 03.12.2012 пройшли заходи до Дня інваліда;

- 16.12.2012 проведено благодійний концерт «З добром у серці», зібрані кошти було переведено на рахунок дитячого будинку №3;

- у закладі існує волонтерський рух – допомога ветеранам;

- травень 2013 року – заходи до 68-річниці Великої Перемоги: святкові концерти, привітання ветеранів та мешканців мікрорайону школи, перегляд художніх фільмів на військово-патріотичну тематику, уроки мужності, виховні години, пам’ятні акції, виставки в шкільній бібліотеці, екскурсії та покладання квітів школярами до Меморіалу Слави в Лісопарку, в школі розміщено стенди «Вшановує пам'ять героїв славетний Московський район» у Залі бойової слави;

- спортивне свято «Тато, мама, я – спортивна сім’я»;

- фольклорно-етнографічне свято в парку ім. Горького 27.04.2013 року «Пасхальні візерунки», проведення благодійного ярмарку з метою збору коштів на лікування постраждалої при пожежі К.Сургай;

- благодійна допомога учням ЗНЗ №№ 167, 128, 103, які постраждали при пожежі у гуртожитку за адресою Тимурівців, 33, вихованцю ДНЗ №28, який випав з вікна 8 поверху;

- святковий концерт до 8 Березня;

- учні брали участь в благодійних акціях «Щастя на крилах», «Назустріч мрії»;

- школярі під час весняних канікул відвідали музей К.І.Шульженко;

- продовжується співпраця з обласним центром реабілітації «Гармонія»;

- в лютому учні школи брали участь у районному конкурсі дитячих малюнків «Стоп – насильству!»;

З метою формування ціннісного ставлення до природи проведено:

- екологічний двомісячник «Зелена весна-2013», в рамках якого учні висаджували клумби;

- школярами району відвідано екопарк «Санта-Хаус» народного депутата Фельдмана О.Б.;

- учні відвідали кінологічний центр на базі Університету внутрішніх справ України та кінний двір в Лісопарку.

Крім того, в закладі діє екологічна агітбригада, керівник учитель біології Ліхоман І.М.

З метою формування ціннісного ставлення до мистецтва проведено:

- Свята Масляної у школі, а також учні брали участь у міському святі Масляної на майдані Свободи;

- організовано цикл заходів в рамках Року дитячої творчості, оголошеного Президентом України у 2013 році;

- культпоходи учнів до Харківського театру юного глядача, молодіжного театру «Мадригал», Харківської обласної філармонії, Харківського цирку, ККЗ «Україна» (заходи в рамках проекту «Арт-майстерня»), ХАТОБу, Харківського театру української драми ім. Т.Г.Шевченка тощо;

- школярі відвідали виставку в ХАТОБі «Світ книги», фестиваль «Салтівська весна», який пройшов на базі ХМПДЮТ під патронатом народного депутата України Д.В.Святаша;

- в рамках міського фольклорно-етнографічного свята «Пасхальні візерунки» учні брали участь у майстер-класах по виготовленню ляльок-мотанок, розпису пасхальних яєць тощо;

- ЗНЗ працює за планом спільних дій з обласною юнацькою бібліотекою.

З метою формування ціннісного ставлення до праці проведено:

- екологічний двомісячник «Зелена весна-2013»;

- конкурс «Охорона праці очима дітей»;

- учні брали участь у Всеукраїнському конкурсі творчих робіт «Національний банк майбутнього»;

- упродовж навчального року були організовані екскурсії на підприємства та виробництва: фабрику «Ахмад», хлібокомбінат «Кулиничі», кондитерську фабрику «Солодкий світ»;

- екскурсії до ВНЗ: Козацький центр при ХДПУ ім. Г.С.Сковороди, ХАІ ХНУ ім. В.Н.Каразіна, ХДПУ ім. Г.С.Сковороди, НТУ «ХПІ», Харківського університету цивільного захисту, ХНУМГ тощо;

- навчальний заклад має угоду про співпрацю з міським центром зайнятості;

- питання профорієнтації розглядаються на батьківських зборах;

- учні 9-11 класів відвідали виставку «Освіта Слобожанщини» у виставковому центрі «Радмір-експохол»;

- з учнями 8-10 класів проведено спільні заходи з профорієнтації з міським центром зайнятості;

- проведено День охорони праці.

З метою формування ціннісного ставлення до себе проведено:

- у вересні 2012 року проведено на виховних годинах Єдиний урок «Кримінальна відповідальність неповнолітніх» з використанням «Методичних рекомендацій ВКМСД, які можна використовувати для підготовки виступів з питань профілактики злочинів серед неповнолітніх та попередження втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність» (розміщені на сайті районного управління освіти в розділі «Виховна робота» - «Правова освіти та виховання» - «Методичні матеріали»),

- з 05.11.2012 по 09.11.2012 проведено «Тиждень протидії торгівлі людьми», в межах якого організовано перегляд та обговорення навчальних фільмів: «Станція призначення - Життя» для учнів 9-х класів, «Небезпечна гра» для учнів 11-х класів, просвітницькі тренінги «Як підвищити рівень усвідомлення проблеми торгівлі людьми» з учнями 9-11 класів; вхідне та вихідне анкетування щодо обізнаності старшокласників (11-ті класи) за цією темою,

- з 25 листопада по 10 грудня 2012 року проведено Урок протидії насильства в сім’ї, відповідну інформацію розміщено на сайті районного управління освіти.

- з 10 по 14 грудня пройшли заходи в рамках Всеукраїнського тижня права;

- Дні здоров’я, День цивільної оборони, Тиждень Безпеки;

- 28.09.2012 проведено «круглий стіл» з профілактики правопорушень, злочинності, пропаганди здорового способу життя, запобігання негативним проявам в учнівському середовищі із запрошенням фахівців районної прокуратури, ССД, ВКМСД та відділу по боротьбі з наркотиками Московського РВ ХМУ ГУМВС України в Харківській області, ЦСССДМ, ШВД №2, наркологічного кабінету, «Фонду рятування дітей та підлітків України від наркотиків» для учнів;

- 15.11.2011 поведено день привітань;

- в лютому 2013 року – Місячник правової освіти;

- години спілкування на морально-етичні теми;

- у районному конкурсі чер-лідерів (флеш-моб) учні посіли ІІ місце і були учасниками міського етапу;

- районні змагання ЮІДР (8 місце, у 2011/2012 н.р. - 8) та ДЮПР (17 місце, у 2011/2012 н.р. - 10);

- конкурс малюнків «Моя сім’я – за безпеку дорожнього руху»;

- Єдиний урок з безпеки дорожнього руху;

- конкурс плакатів і фото «За здоровий спосіб життя»;

- заходи щодо запобігання ксенофобії, расової та міжетнічної дискримінації;

- в школі розпочався проект «Шкільна медіація»;

- спеціалістами Московського відділу державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції у жовтні 2012 року проведено «круглий стіл» щодо роз’яснення учням норм чинного сімейного законодавства України.

2. Розвиток учнівського самоврядування

Пріоритетним напрямком виховної роботи є учнівське самоврядування. Більше 15 років у школі діє дитячо-юнацька організація «МАЛьВА». Завдання організації – згуртування дітей, підлітків та дорослих, розвиток їх здібностей, виховання віри в себе, свої сили, любові до своєї родини, краю; пізнання і збереження краси рідної природи, вивчення історичного минулого і сьогодення України.

До складу центрів ДЮО «МАЛьВА» входять представники зі всіх класів. Діяльність кожного центру керує педагог-організатор Бабаєва Н.І. Кожен клас на початку року отримав завдання і в квітні 2013 року звітували про свою роботу.

За ініціативи лідерів учнівського самоврядування проходили свята «Козацькі забави», «Андріївські вечорниці», «Свято Миколая», зустрічі з ветеранами ВВ війни Копилом Володимиром Гавриловичем, Копил Анастасією Андріївною; проводились конкурси, екскурсії, виставки, свята. На відзначення 68-річниці Перемоги були проведені зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни. Надана адресна допомога ветеранам війни. Було проведено уроки мужності, учні організували виставку малюнків «Салют, Перемого!», провили мітинг-реквієм «На березі вічності». У лютому 2013 року було проведено тематичну лінійку пам'яті воїнам-афганцям, у квітні 2013 року лінійку-реквієм «Чорнобильські дзвони», у січні 2013 свічку пам'яті «Герої Крут».

Проводилися тижневі оперативні наради з різних напрямків діяльності учнівського самоврядування, на яких заслуховувалися звіти представників класів та визначалися завдання на наступний тиждень. Учнівським комітетом постійно проводилися рейди перевірки: «Перший урок», «Класний куточок», «Найчистіший клас», «Ведення щоденника», «Щоденник класу».

Всі учні були охоплені різними громадськими дорученнями – тимчасовими і постійними, залучені до роботи в гуртках та секціях.

Постійно проводився контроль за відвідуванням учнями школи, рейди по перевірці ведення зошитів, щоденників, щоденників класу та збереженню підручників.

У школі волонтерський рух є складовою одного із важливих напрямків громадянського виховання. Ним охоплений увесь учнівський колектив закладу. Тому школярі беруть участь у різноманітних акціях:

Захід Кому надавалась допомога Місяць
1. Участь у благодійній акції «Від серця до серця» Збір коштів на лікування учениці ЗНЗ №142 (378 грн.) Надалась грошова допомога у розмірі 680 грн. хворим дітям на цукровий діабет!»; збір коштів на лікування хлопчика хворого на лєйкімію (1260 грн.) жовтень Квітень червень
2. Матеріальна допомога «Червоний хрест» Збирався одяг, іграшки для дітей з малозабезпечниних сімей лютий
3. Участь у шкільній акції «Допоможи ближньому» Надання одягу, взуття, іграшок, канцелярських товарів для дітей, які виховуються в інтернатах. жовтень

Органи учнівського самоврядування залучаються до роботи з попередження правопорушень і злочинності. Так, силами учнівського самоврядування в листопаді 2012 року проведено акції «Ми – за здоровий спосіб життя», «Молодь проти наркоманії та СНІДу», школярі приймають учать у волонтерському русі. У лютому 2013 року учні школи брали участь у районному конкурсі малюнків та плакатів «Діти – проти насильства!», учасників конкурсу нагороджено спільно з ЦСССДМ.

Визначався рейтинг участі класів у шкільних та позашкільних заходах. За результатами рейтингу за 2012/2013 н.р. найбільшу активність виявили учні 6-Б, 8-Б, 8-А класів, які були учасниками як шкільних, так і позашкільних заходів.

Але у виховній роботі необхідно ще більше уваги звертати на урізноманітнення форм проведення виховних заходів (над чим постійно працює колектив школи), щоб спонукати учнів до активної участі у процесі. Це сприятиме розвитку їх творчості, ініціативи, самостійності, організаторських здібностей, стимулюватиме процес самовдосконалення.

3. Робота класних керівників

У 2012/2013 навчальному році м/о класних керівників працювало над проблемою «Створення умов для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожного учня».

Проведено 5 засідань методичного об’єднання. Робота ШМО класних керівників була направлена на реалізацію теми та мети виховної роботи. Велику увагу надано роботі з молодими класними керівниками Вернер О.Ю., Макаровою О.В. Для розв’язання цієї проблеми на засіданнях м/о розглядались питання щодо моделювання виховної системи класу з урахуванням сучасних надбань психології. Планування велося за результатами діагностування класних керівників та учнів; обговорювались проблеми психологізації виховного процесу.

На засіданнях м/о вивчався кращий педагогічний досвід класних керівників школи (Буряк Ю.Л., класний керівник 5-А класу; Картуковою Т.М., класний керівник 3-А класу), проводилися психолого-педагогічні вправи, психологічні тренінги, що сприяло підвищенню рівня фахової компетентності класних керівників.

У результаті проведеної роботи зріс рівень вихованості учнів, створились умови щодо виявлення індивідуального підходу до кожної дитини, зміцніла співпраця учителів і органів шкільного самоврядування, класних керівників і батьківської громадськості.

Високий рівень виховної роботи з учнями показали класні керівники: Манжос І.В.,Чуприна Г.В., Картукова Т.М., Козленко І.А., Троцька М.В., Корсунська І.І., Мишенко Н.М., Дмітрієва Л.О., Колосовська Т.М., Калугіна Л.В., Буряк Ю.Л., Курганська С.І. Вони творчо підходили до організації і проведення різноманітних виховних заходів, активно використовували сучасні форми організації виховної діяльності з учнями, постійно співпрацювали з шкільним психологом.

Значну увагу було надано роботі вчителів з психологічного тестування учнів. Під керівництвом психолога Сушко В.В. проведено дослідження психологічної характеристики колективів 1-х, 5-х, 8-х класів щодо адаптації у новому колективі; профорієнтаційних перспектив в 11-х класах.

Адміністрацією було відвідано 63 виховних заходів. З них 52 було проведено на високому рівні; 10 – на достатньому, 1 – на середньому методичному рівні.

5. Робота з батьками

Організація роботи з батьками учнів у 2012/2013 навчальному році здійснювалася за такими основними напрямами:

1. вивчення сімей учнів, їх виховного потенціалу;

2. включення батьків, усіх дорослих членів родини у навчально-виховний процес як рівноправних учасників, інтеграція зусиль і гармонізація взаємин педагогічного колективу і батьківської громадськості в створенні сприятливих умов для ефективної роботи освітнього закладу;

3. формування педагогічної культури сучасної сім'ї та допомога батькам в їх психолого-педагогічній самоосвіті;

4. корекція виховної діяльності родин з різним типом сімейного неблагополуччя.

Провідною формою роботи з батьками, яка характеризується значною педагогічною доцільністю, є батьківські збори. У 2012/2013 навчальному році було проведено 4 засідання батьківських комітетів у 1-10 класах та 5 – в 11-х класах. Класні батьківські збори виявляють думки і точки зору як батьків, так і вчителя, виробляють колективні рішення і спільні єдині вимоги до навчання і виховання дітей. Ефективність класних батьківських зборів значною мірою залежить від вибору вчителя для обговорення з батьками актуальних для них педагогічних проблем. На батьківських зборах відбувалося обрання батьківського комітету класу; підведення підсумків роботи з учнями, систематичне ознайомлення батьків із завданнями, новим змістом і напрямками навчально-виховного процесу, специфікою роботи сучасного закладу освіти. Батьки отримували інформацію про нормативно-правове підґрунтя нововведень в освіті, мету запровадження нових предметів і курсів. Основна частина батьківських зборів класу була спрямована на формування педагогічної культури батьків.

Двічі на рік проводилися загальношкільні батьківські збори, на яких підбивалися підсумки спільної роботи батьків і школи, ставилися нові задачі. Під час проведення загальношкільних батьківських зборів було проведення анкетування батьків з метою проведення моніторингу ставлення батьківської громадськості до школи. Опитано 180 батьків (2010/2011 н.р -150; 2010/2011 н.р. - 135). Результати наведені у таблиці.

Моніторинг ставлення батьків до школи

№ з/п Питання оцінювання Бали (від 0 до 5) 2012/2013 н.р. Бали (від 0 до 5) 2011/2012 н.р.
1 Взаємостосунки батьків і вчителів 4 4,4
2 Ставлення вчителів школи до дитини 4,5 4,5
3 Ставлення до дитини однокласників 4,7 4,6
4 Ставлення дитини до навчання 3,8 4
5 Вихованість дитини 4,5 4,3
6 Здоров’я дитини 4 4
7 Навчальні досягнення дитини 4,3 4,2
8 Ставлення до школи вцілому 4,5 4,5
Середній бал 4,3 4,4

За результатами таблиці можна зробити висновок, що більшість батьків задоволені діяльністю школи, але залишаються проблеми, на вирішення яких спрямовує свою роботу колектив школи. У порівнянні з минулим навчальним роком ставлення батьків до школи – 4,3 (2011/2012 – 4,4; 2010/2011 н.р. - 4).

Аналіз роботи щодо попередження злочинності та правопорушень серед неповнолітніх у 2012/2013 навчальному році

У 2012/2013 навчальному році школа вирішувала нагальні проблеми, які стосуються прав, здоров’я, збереження життя учнів. Для цього були створені програми, плани заходів на їх рішення, а саме: «Система превентивного виховання», «План заходів профілактично-пізнавального характеру щодо запобігання поширенню серед дітей тютюнопаління, наркоманії та алкоголізму», «План заходів щодо профілактики дитячого травматизму серед школярів», «План роботи школи щодо попередження суїцидальної поведінки підлітків», «План шкільних заходів на виконання Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекцій, СНІДу на 2009-2013 роки» та «Комплексні заходи щодо профілактики та попередження правопорушень серед неповнолітніх, запобігання дитячої бездоглядності»

Правоформуюча інформаційна робота педколектива у поточному навчальному році проводилася згідно з Планом спільних заходів ХЗОШ №140, управління освіти адміністрації Московського району Харківської міської ради зі службою у справах дітей Московського району Управління служб у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, відділом кримінальної міліції Московського РВ ХМУ ГУМВС України в Харківській області, центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді Московського району міста Харкова, Харківським міським ШВД № 2, наркологічним кабінетом Московського району з попередження правопорушень, злочинності, запобігання дитячій бездоглядності, жорстокому поводженню з дітьми, здійснення правоосвітницької роботи в закладах освіти з учнями та батьківською громадськістю, роботи з пропаганди здорового способу життя, попередження наркоманії, токсикоманії та СНІД на 2012 і 2013 роки.

Відповідно до вимог Національної програми правової освіти населення, затвердженої Указом Президента України від 18.10.2001 № 992, програм правової освіти населення, здійснювались організаційні заходи з профілактики злочинності, правопорушень та бездоглядності серед учнів, а саме:

розгляд даного питання на нарадах при директорові, засіданні методичного об’єднання класних керівників;

- виявлення та облік сімей, які опинилися в складному становищі;

- профілактично - роз'яснювальна робота з дітьми (бесіди, виховні години, тренінги);

- з метою виявлення дітей, які займаються бродяжництвом, жебрацтвом, проведення рейдів;

- співпраця школи з державними закладами;

- робота батьківського всеобучу за такими напрямками: права і обов'язки, профілактика насилля в сім'ї, ведення здорового способу життя;

- реалізація таких програм: «Школа проти СНІДу», «Корисні звички», «Запобігання торгівлі людьми».

До плану заходів з правового виховання учнів на 2012/2013 входили такі заходи:

- реалізація Комплексної програми організації допомоги правоохоронним органам у забезпеченні охорони громадського порядку та профілактики злочинності на 2011-2015 роки;

- організація зустрічей з представниками ССД, ВКМСД;

- правова освіта на базі школи;

- співпраця з громадськими організаціями;

- проведення місячників, тижнів правових знань (у вересні 2012 року проведено на виховних годинах Єдиний урок «Кримінальна відповідальність неповнолітніх» з використанням «Методичних рекомендацій ВКМСД, які можна використовувати для підготовки виступів з питань профілактики злочинів серед неповнолітніх та попередження втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність» (розміщені на сайті районного управління освіти в розділі «Виховна робота» - «Правова освіти та виховання» - «Методичні матеріали»); з 05.11.2012 по 09.11.2012 проведено «Тиждень протидії торгівлі людьми», в межах якого організовано перегляд та обговорення навчальних фільмів: «Станція призначення - Життя» для учнів 9-х класів, «Небезпечна гра» для учнів 11-х класів, просвітницькі тренінги «Як підвищити рівень усвідомлення проблеми торгівлі людьми» з учнями 9-11 класів; вхідне та вихідне анкетування щодо обізнаності старшокласників (11-ті класи) за цією темою; з 25 листопада по 10 грудня 2012 року проведено Урок протидії насильства в сім’ї, відповідну інформацію розміщено на сайті районного управління освіти.З 10 по 14 грудня пройшли заходи в рамках Всеукраїнського тижня права:10 грудня 2012 року проведено Всеукраїнський урок «Права людини»);

- участь у Програмі щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини в Херсонській області на 2011-2016 роки;

- участь у Програмі «Стоп насильству!» до 2015 року, відповідно до якої передбачені такі заходи: конференції «Виховання дітей у сучасній сім'ї», «Суїцидальна поведінка підлітків»; відеолекторії; акція «16 днів без насилля»; тренінгові заняття; тематичний фільм для батьків «Життєві навички - ефективний метод профілактики проблемних підлітків»; Дні відкритих дверей.

У школі діє гурток «Юний правознавець». План гуртка містить такі заходи:

- спільні заходи з працівниками юстиції;

- виставка юридичної літератури;

- проведення конкурсу кросвордів;

- перегляд тематичних фільмів;

- анкетування «Молодь і протиправна поведінка»;

- заняття з конституційного права;

- обговорення статей на правову тематику;

- поширення правових знань учнів.

У загальноосвітньому навчальному закладі працювала Рада профілактики правопорушень, було розроблено та реалізовано план роботи Ради на 2012/2013 н.р., проведено 11 засідань (протоколи зберігаються у номенклатурній папці 05-09)

Станом на 24.05.2013 року на внутрішньошкільному обліку знаходиться 2 учні девіантної поведінки(на 24.05.2012 – 1, 24.05.2011 - 1). а саме: Щукін Олег (28.11.2012, вживання алкогольних напоїв) і Дегтярьова Анастасія (25.01.2013, схильність до бродяжництва). Всі учні цієї категорії навчаються в 9-Б класі.

Наказами по ЗНЗ (від 28.11.2012 № 232, від 25.01.2013 № 15) за учнями, які потребують особливої уваги у вихованні, закріплено громадського вихователя Чуприну Г.В., вчителя математики, класного керівника 9-Б класу.

Діти девіантної поведінки, які перебувають на внутрішньошкільному обліку, залучаються до гурткової роботи як у закладі освіти, так і в позашкільних установах. Так, станом на 24.05.2013 гуртковою роботою охоплено 2 учня девіантної поведінки ( 100%), з них позашкільною освітою - 2 школярів (100 %).

Аналіз показує, що учні девіантної поведінки, які стоять на обліку у закладі освіти - це діти старшого шкільного віку.

Практичним психологом та соціальним педагогом проводилася корекційна робота з учнями девіантної поведінки, які стоять на внутрішньошкільному обліку. За отриманими результатами проведена профорієнтаційна консультативна робота з метою подальшого професійного самовизначення учнів.

Протягом року здійснювалася постійна взаємодія з Щукіним О. та Дегтярьовою А., надавалась психологічна підтримка, проводилось індивідуальне консультування за виникаючими питаннями, в співбесідах розглядалися питання щодо підняття мотивації навчальної діяльності та її значення у подальшому житті, формування особистої відповідальності за свої вчинки та своє здоров я.

Особлива увага приділялась формуванню здорової життєвої позиції, профілактики залежностей. Проведена вправа та обговорення «Колесо залежностей», що сприяло формуванню особистої відповідальності хлопця за свої вчинки та свою життєву позицію стосовно свого здоров я. Проведена співбесіда «Твоє майбутнє у твоїх руках», під час якої обговорювалися питання профілактики залежностей, виявлялися прагнення та домагання дитини, співвідносилися бажання та можливості хлопця.

Проводилась робота щодо формування здорової життєвої позиції, профілактики залежностей. Проведена вправа та обговорення «Колесо залежностей», що сприяло формуванню особистої відповідальності дівчини за свої вчинки та свою життєву позицію стосовно свого здоровʼя.

Особлива увага приділялась формуванню позитивної самооцінки, самопізнанню та самовдосконаленню. Проведена вправа, аналіз та обговорення «Хто я», під час якої виявлялися прагнення та домагання дитини, співвідносилися бажання та можливості дівчини, виявлялися перспективи подальшого розвитку особистості.

У травні 2013 року проведено взаємозвірку даних щодо учнів,які скоїли злочини та правопорушення; які перебувають на обліку в кримінальній міліції у справах дітей; які стоять обліку в службі у справах дітей. Учнів закладу на обліку немає.

Здійснено аналіз кількості неповнолітніх, які перебувають на профілактичному чи диспансерному обліку в медичних установах району за вживання алкогольних, психотропних та наркотичних речовин (на підставі відповідних листів обласного наркологічного диспансеру). На обліку в районному наркологічному кабінеті учнів школи немає.

До ЗНЗ упродовж 2012/2013 навчального року не надходила інформація про скоєння злочинів чи правопорушень учнями.

Станом на 20.05.2013 року на обліку в загальноосвітньому навчальному закладі родин, які опинилися в складних життєвих обставинах, немає. На обліку в ССД родин, що опинилися в складних життєвих обставинах, немає (20.05.2012 – 1, 20.05.2011 -1).

Забезпечується постійне виявлення підлітків, які ухиляються від занять, бродяжать, жебракують, щодня аналізується стан відвідування учнями навчального закладу. Так, упродовж 2012/2013 навчального року не було учнів, які не навчалися без поважних причин.

Упродовж 2012/2013 навчального року здійснювалася спільна робота закладу освіти з ССД, ВКМСД, правоохоронними органами, вищими навчальними закладами з питань правової освіти населення. Проведено 3 заходів за участю фахівців ССД, 4 – за участю начальника та оперуповноважених ВКМСД, 4 - інших представників правоохоронних органів. Представники ССД, ВКМСД, інших правоохоронних органів залучалися до роботи з батьківською громадськістю: брали участь у батьківських зборах, роботі батьківських лекторіїв правових знань, засіданнях Рад профілактики правопорушень. В листопаді-грудні 2012 року проведено анкетування учнів, батьків, вчителів з метою визначення ефективності співпраці підрозділів ВКМСД з навчальними закладами.

Декілька років поспіль залишається проблемним питання щодо взаємодії навчального закладу з дільничним інспектором міліції: працівники цього підрозділу міліції іноді присутні на під час проведення масових шкільних заходів, але індивідуальна робота з учнями девіантної поведінки не проводилася.

Разом з тим, налагоджено співробітництво закладу освіти з вищими навчальними закладами правової спрямованості, а саме: Національною юридичною академією, Університетом внутрішніх справ, Національним педагогічним університетом, Національною Українською академією, запрошуються їх співробітники як фахівці до участі в правоосвітницькій роботі, організуються тематичні екскурсії. Організовано відвідування учнями музею історії Харківської міліції.

На виконання листа КВНЗ «ХАНО» від 27.02.13 №296 «Про заходи щодо відзначення Року дільничного інспектора міліції» в школі проведено години спілкування «Професія дільничного інспектора» у березні 2013, учні 5-11класів написали диктанти з даної теми.

Питання правової освіти населення, попередження злочинності серед неповнолітніх, запобігання дитячій бездоглядності, профілактики негативних проявів в учнівському середовищі розглядалися під час проведення батьківських зборів. У школі працює батьківський лекторій правових знань. Проведено 4 засідання лекторію на тему «Попередження виникнення девіації та протиправної поведінки у дітей і підлітків» упродовж 2012/2013 навчального року.

Незважаючи на певні позитивні зрушення, наявний стан правопорушень серед неповнолітніх вимагає продовження відповідної цілеспрямованої системної роботи серед учнів загальноосвітнього навчального закладу.

Аналіз роботи з питань запобігання дитячому травматизму у 2012/2013 навчальному році

На виконання ст.ст. 3, 17, 24, 51, 53 Закону України «Про освіту», ст.ст. 5, 22, 38 Закону України «Про загальну середню освіту», Законів України «Про охорону дитинства», «Про дорожній рух», «Про пожежну безпеку», «Про охорону здоров’я», наказу управління освіти Харківської міської ради від 15.05.2008 №81 «Про загальний порядок профілактичної роботи з питань запобігання всім видам дитячого травматизму та порядок обліку нещасних випадків у навчальних закладах м. Харкова», наказу управління освіти адміністрації Московського району від 15.01.2013 №20 «Про підсумки профілактичної роботи з питань запобігання всім видам дитячого травматизму в навчальних закладах Московського району м. Харкова в 2012 році та про завдання на 2013 рік», згідно з планом роботи управління освіти адміністрації Московського району Харківської міської ради на 2013 рік та планом роботи навчального закладу на 2013 рік, з метою забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони дитинства, педагогічним колективом навчального закладу проводилася робота щодо запобігання травматизму та загибелі дітей.

Упродовж 2012/2013 навчального року було видано 8 наказів, які стосуються питань запобігання дитячого травматизму, ці питання систематично розглядалися на нарадах при директорові, педагогічних радах, методичному об’єднанні класних керівників, на сайті навчального закладу створено окрему сторінку «Профілактика дитячого травматизму».

З метою запобігання дитячого травматизму організовано викладання курсу «Основи здоров'я», проведення різних видів інструктажів та комплексу бесід зі школярами з профілактики усіх видів дитячого травматизму, в тому числі перед початком канікул. У навчальному закладі проведено «Тиждень безпеки», День цивільної оборони, Дні та Місячники безпеки дорожнього руху «Увага! Діти на дорозі!», Тиждень знань правил пожежної безпеки, Тиждень безпеки дитини, конкурси малюнків «Діти – проти насильства!», «Охорона праці очима дітей», «Моя сім’я - за безпеку дорожнього руху», змагання загонів ЮІДР та ДЮП, оновлено майданчик для вивчення правил дорожнього руху, розроблено план спільної роботи з ВДАІ з обслуговування Московського району м. Харкова та АТІ при ГУМВС України в Харківській області на 2012/2013 н.р., оновлено схему безпечного маршруту до школи.

Питання профілактики дорожньо-транспортного дитячого травматизму, охорони життя і здоров'я учнів, відповідальності батьків за дотриманням контролю за дітьми в позаурочний час обговорювалися на батьківських зборах (Протоколи 1-4).

Упродовж вересня 2012 року пройшов місячник «Увага! Діти на дорозі!», під час якого проведені Єдині уроки безпеки дорожнього руху із залученням членів загонів юних інспекторів дорожнього руху та співробітників ДАІ. 01.09.2012 учні 4-А класу відвідали майданчик, який знаходиться на території ВДАІ з обслуговування Московського району м. Харкова. У вересні 2012 року проведено додаткові бесіди з профілактики нещасних випадків при вживанні грибів.

У жовтні 2012 року у школі традиційно пройшов «Тиждень протипожежної безпеки». Під час Тижня проведено вікторини, конкурси малюнків, виступи дружин юних пожежних, бесіди, години спілкування. Крім того, у жовтні – листопаді 2012 року проведено додаткові бесіди з профілактики нещасних випадків на воді та правил поводження з електрострумом.

У рамках Тижня знань з основ пожежної та техногенної безпеки (у період з 16.01.2012 по 31.01.2012), Тижня знань правил пожежної безпеки (у період з 23.02.2012 по 02.03.2012), Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності населення (з 27.02.2012), в рамках проведення шкільних змагань ДЮПР та загонів ЮІДР проведено змагання на краще знання правил дорожнього руху та пожежної безпеки серед школярів. У 2012/2013 навчальному році у районних змаганнях загонів юних інспекторів дорожнього руху шкільна команда посіла 7 місце (2011/2012 -8; 2010/2011н.р. – 14 місце), у районних змаганнях дружин юних пожежних - 17 (2011/2012 -7; 2010/2011 н.р. - 11).

У травні 2012 року було оновлено майданчик для вивчення правил дорожнього руху, де проходять заняття з учнями школи.

З метою профілактики дитячого травматизму у листопаді та травні проведено «Тиждень безпеки».

Упродовж 2012/2013 навчального року в навчальному закладі сталося:

- 1 нещасний випадок невиробничого характеру у позаурочний час (2011/2012 н.р. – 1, 2010/2011 н.р. - 1, 2009-2010 н.р. – 2, 2008-2009 н.р. – 1)

- 1 випадок травматизму під час навчально-виховного процесу (2011/2012 – 0, 2010/2011 – 3, 2009/2010 – 0, 2008/2009 – 3).

Нещасні випадки з учнями та вихованцями

під час навчально-виховного процесу та в позаурочний час

І півріччя 2012/2013 н.р.

Під час навчально-виховного процесу В позаурочний час Разом:
1 1 2

ІІ півріччя 2012/2013 н.р.

Під час навчально-виховного процесу В позаурочний час Разом:
0 0 0
0 0 0

У листопаді 2012 року оголошено догану вчителю початкових класів Пановій М.М. за порушення законодавства України щодо запобігання нещасним випадкам.

Причинами травмування дітей під час навчально-виховного процесу є як порушення ними правил поведінки в школі, так і недостатній контроль з боку вчителів на уроках та чергових вчителів на перервах, а причинами нещасних випадків дітей в позаурочний час є ДТП.

Одним зі шляхів запобігання наявних негативних факторів та подолання їх наслідків, практичної реалізації завдань, визначених у державних документах, було впровадження в навчальний процес курсу «Основи здоров'я», програма якого визначається практичним спрямуванням, передбачає формування основних моделей безпеки під час виникнення побутових, природних, техногенних надзвичайних ситуацій.

Для удосконалення профілактичної роботи щодо запобігання дитячого травматизму серед учнів класними керівниками проводився комплекс бесід:

- правила дорожнього руху (10 годин на рік);

- правила протипожежної безпеки (10 годин на рік);

- запобігання отруєнь (2 години на рік);

- правила безпеки при користуванні газом (4 години на рік);

- правила безпеки з вибухонебезпечними предметами (6 годин на рік);

- правила безпеки на воді (5 годин на рік);

- правила безпеки користування електроприладами, при поводженні з джерелами електроструму (4 години на рік).

Кiлькiсть переглядiв: 0